Dette er en bok om læreres profesjonsutøvelse og hvilke grunnspørsmål som særlig er viktige for lærere i den forbindelse. Det er ikke enkelt å være lærer i dag. Lærere har blitt pålagt en masse oppgaver og forpliktelser samtidig som forventningene til elevenes læringsutbytte aldri har vært større. Til stadighet kommer det nye læreplaner og forskrifter som både styrer og overstyrer lærerprofesjonen. Når man bygger stadig flere etasjer på huset, kan det bli vanskelig å få øye på grunnmuren. Da risikerer man å miste oversikten over visse filosofiske og normative forutsetninger som ligger til grunn for læreres profesjonsutøvelse. Denne boken ser på hvorfor vi i det hele tatt har begynt å omtale læreryrket som en «profesjon», hva som skal inngå i læreres profesjonsutøvelse, og hva som er og bør være læreres oppgaver. Videre blir det diskutert hva som er læreres profesjonskunnskap, hva slags profesjonsetikk som gjelder for lærere, og til slutt hvilke trusler læreres profesjonsutøvelse står overfor. Dette er en bok både for lærere og om lærere. Boken er skrevet for fagfeltet pedagogikk og passer særlig for studenter der og i lærerutdanningene. Lars Petter Storm Torjussen er professor i pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Han har også vært hovedredaktør for Grunnspørsmål i pedagogikken (2021).
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245050660
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sjanger
Faglitteratur