Dette er boka for deg som vil lære mer om Reggio Emilia-filosofien. Boka er skrevet for barnehagelærere og lærere, men er like aktuell for foreldre. Hvert år reiser hundrevis av politikere, pedagoger, skoleledere og forskere til den lille byen Reggio Emilia i Italia for å lære om hvordan de her har bygd opp den kommunale barnehagen. Ifølge Reggio Emilia-filosofien er alle barn idérike og fantasifulle. Lærere og barnehagelærere må derfor vurdere sitt læringssyn og sitt syn på barn og stille seg spørsmål av typen: Tar vi de ressurssterke, kompetente barna på alvor? Lytter vi til deres tanker og teorier? Lar vi dem bevege oss? Hundre måter å tenke på bygger på en svensk bok. I den norske utgaven har vi tatt inn et kapittel om inntrykkene til norske barnehageansatte som har besøkt barnehager i Reggio Emilia. Boka har også et kapittel om Reggio-arbeid i Norge.
Les mer
Boken forteller om den pedagogiske hverdagen i Reggio Emilia i Italia, og om de teoriene, begrepene og strukturelle forutsetningene som ligger bak. Menneskets opprinnelige behov for kommunikasjon er en bærende tanke i filosofien, og den pedagogiske praksisen tar utgangspunkt i barnas drivkraft til å utforske og forstå sin verden med alle sanser og med mange uttrykksmåter. Et kapittel forteller om ulike barnehage- og skolemiljøer i Norge som har tatt i bruk denne filosofien. Boken henvender seg til førskolelærere, assistenter, lærere, skoleledere, politikere og foreldre. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788249608942
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Damm
Vekt
289 gr
Høyde
210 mm
Bredde
210 mm
Dybde
6 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
89

Oversetter