Hva er god veiledning? Veiledning er avgjørende for at nye lærere skal lykkes i arbeidet sitt som lærere. Begrepet evidensbasert brukes om praksis der utøvelsen er basert på den beste tilgjengelige forskningen. Forskningsbasert kunnskap om veiledning er viktig for å kunne se kritisk på egen veiledning og på andres meninger om hvordan veiledning bør utføres. Forskning på veiledning kan bidra til forståelse, utvikling og utfordring av veiledningspraksiser. Dette er en bok om veiledning av nye lærere og som basert på nasjonal og internasjonal forskning presenterer kunnskap veiledere trenger. I boka har forfatterne samlet oppdatert kunnskap som kan være relevant for praksis og ikke minst for diskusjoner om hva som er god praksis. Når denne boka presenterer konkrete forslag til hvordan en kan veilede, er det ment som forslag basert på forskning og som innspill til diskusjon, analyse og vurdering av hva god veiledning er. Boka er skrevet for studenter i veiledningsfeltet og alle som jobber med veiledning av lærere. Eli Lejonberg er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Merete Føinum er lærer og tidligere stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245024708
Publisert
2018-09-18
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
388 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
200