Hva skjer med journalistikken i en tid da det gjerne heter at vi er alle journalister? Med engasjement og innsikt diskuterer forfatteren journalistikkens vesen, tradisjoner og utfordringer og viser hva som står på spill i en medievirkelighet som er i stadig endring. Den tradisjonelle journalistikkens portvaktrolle og tilnærmede publiseringsmonopol er en saga blott. Fagets uklare ekspertise er utfordret og omtvistet. En samfunnskontrakt settes på prøve. Journalistiske nyorienteringer finner sted, ikke minst i møtet mellom journalister og publikum. Det snakkes mye og begeistret om borgerjournalistikk og brukergenerert innhold. Dialogen mellom profesjonelle og amatører feires av tidsriktige medieideologer. En uformell stil slår igjennom, og «Det store Vi» avløses langt på vei av «Det store Du». Vil journalistikken dø, eller er den kanskje heller i ferd med å bli allestedsnærværende? En hardkokt journalist-detektiv dukker tidvis opp i teksten og gir sitt bidrag til mysteriets løsning. Forfatteren gir oss innblikk i journalistikkens sjangere, i tradisjoner, henvendelsesformer og utfordringer. Til sist i boka lanserer Martin Eide ti bud for en oppegående journalistikk. Det første budet lyder: Du skal ikke ha andre oppdragsgivere enn en demokratisk offentlighet.
Les mer
Boka tar for seg journalistikkens sjangere, tradisjoner og aktuelle utfordringer. Avslutningsvis gir den ti bud for oppegående journalistikk. Har litteraturliste og register.

Produktdetaljer

ISBN
9788215017464
Publisert
2011-05-23
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Serie
Vekt
151 gr
Høyde
178 mm
Bredde
111 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
151

Forfatter