Kunnskapspolitikken er i økende grad blitt globalisert. Samtidig er utdanning blitt et viktig instrument for økonomisk utvikling på ulike nivåer: globalt, nasjonalt og lokalt. På samme tid som kunnskapen løftes frem som nøkkelen til økonomisk vekst og utvikling, blir kunnskapsbegrepet i norsk utdanningsforskning viet liten oppmerksomhet. I denne boken blir søkelyset rettet mot utdanningens betydning slik den kommer til uttrykk på ulike nivåer: fra det globale og internasjonale nivået representert ved overnasjonale styringsdokumenter til individnivået representert ved skolehverdagen til norske elever i ungdomsskole og i videregående skole. Forfatterne peker på at politisering og økonomisering av utdanningen i større grad enn tidligere defineres av politikere og økonomer. På den ene siden er det pedagogiske prosjektet blitt utvidet i betydningen av at utdanningens etterspørsel knyttes til globalisering og internasjonal konkurranseevne. På den andre siden erfarer vi at det pedagogiske prosjektet er blitt innsnevret i betydningen av at skolens rolle som identitetsdanner, kunnskapsprodusent og kunnskapsformidler er viet mindre oppmerksomhet. Sylvi Stenersen Hovdenak er dr. polit. og professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun er professor II ved Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø. Hovdenak har skrevet bøker og artikler innenfor temaer som handler om ungdom, utdanning og identitet; utdanning, danning og kunnskap; profesjonalitet; utdanningspolitikk, reformer og læreplanarbeid. Janicke Heldal Stray er førsteamanuensis i samfunnsfag ved Det teologiske menighetsfakultetet. Hun har publisert flere nasjonale og internasjonale artikler og bøker om forholdet mellom demokrati, politikk og utdanning.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245027211
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok