Denne boken handler om barn og unge som av ulike grunner strever i samhandling med andre. Og den handler om foreldrene og deres erfaringer fra møtet med hjelpeapparat, barnehage og skole. Forfatteren belyser hvordan profesjonelle gjennom en holdning av empati og anerkjennelse, kan øke sin forståelse for situasjonen barna og foreldrene befinner seg i, og dermed gi dem hjelp i tråd med deres behov og ønsker. Lykkes du som fagperson i dette vil du kunne bidra til å styrke foreldre - barn relasjonen, som i bunn og grunn gir barn de viktigste forutsetninger for god læring og utvikling. Betydningen av refleksjon, veiledning og egenutvikling understrekes. Videre fremhever Kinge hvordan ulike fagpersoner kan nyttiggjøre seg hverandres kompetanse i et samarbeid der de utfyller og beriker hverandre. Barnet og barnets foreldre står i sentrum og utgjør hovedpersonene i dette samarbeidet. Som ansatt i skole og barnehage kan du påvirke utviklingen av barns selvbilde. God hjelp gis gjennom kontakt og kommunikasjon med barna selv, med deres omsorgspersoner/foreldre og med andre fagpersoner, gjennom et utvidet tverrfaglig samarbeid. Forord og innhold
Les mer
Denne boken handler om hvordan fagpersoner kan utvikle seg i arbeidet med barn og unge som strever i samhandling med andre. Gjennom en holdning av empati og anerkjennelse kan de øke sin forståelse av situasjonen barnet og foreldre befinner seg i, og dermed kunne gi dem riktig hjelp. Videre fokuserer boken på samarbeid mellom fagpersonell, og viktigheten av å nyttiggjøre seg av hverandres kompetanse. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205371712
Publisert
2009-04-21
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
428 gr
Høyde
218 mm
Bredde
146 mm
Dybde
27 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
280

Forfatter