Hva innebærer det å skulle gi elevene digital kompetanse? Hvordan kan jeg som lærer vurdere hvilke pedagogiske programmer som egner seg best? Hva skal til for at elever har krav på eget datautstyr, og hvordan bør opplæringen tilpasses? Denne antologien handler om hvordan opplæring og undervisning kan tilpasses gjennom informasjons- og kommunikasjonsteknologien (IKT). Boka gir leseren nye perspektiver på hvordan IKT kan representere valgmuligheter og alternative læringsstrategier. I skjæringspunktet mellom datateknologi og undervisning gjør lærere daglig nye erfaringer som bringer frem ny pedagogikk i klasserommene. Artikkelforfatterne viser hvordan opplæringen kan tilpasses for elever med lese- og skrivevansker, AD/HD og generelle lærevansker. Nye temaer i den reviderte utgaven er innlæring av matematikk og digital kompetanse. IKT og tilpasset opplæring egner seg for studenter på universitet og høyskoler som planlegger å arbeide i skolen, for praktiserende spesialpedagoger og for lærere som ønsker å holde seg oppdatert. Tore Brøyn er redaktør av fagtidsskriftet Bedre Skole og har erfaring fra videre-utdanning innen IKT. Jon-Håkon Schultz er doktorgradsstipendiat ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Han skriver også faglitteratur om tilpasset opplæring.
Les mer
Bokens 15 forfattere kommer med ny kunnskap og nye perspektiver på IKT i forhold til tilpasset opplæring. Boken viser hvordan synshemmede har nytte av IKT som verktøy, den problematiserer jenters forhold til data og den presenterer ulike undervisningsopplegg med IKT.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215005768
Publisert
2005
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
405 gr
Høyde
240 mm
Bredde
169 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
194