Implementering har fått stadig større oppmerksomhet i pedagogiske
sammenhenger. I barnehagesektoren er dette et relativt nytt
forskningstema. Barnehagene i Norge deltar i stadig flere
endringsprosjekter, både lokale og nasjonalt initierte. Målet med
endringsforsøkene er å forbedre kvaliteten i praksisutøvelsen i
barnehager. For å kunne gjennomføre endringene er ledelsen og de
ansatte avhengig av implementeringskunnskap. Implementering handler om
å omsette det forskningsbaserte innholdet i de ulike
endringsprosjektene til praksis. Innholdet kan bestå av både nye
teorier, strukturer og aktiviteter. Boken presenter nyere forskning og
teorier innen feltet. Implementering blir belyst og drøftet ut fra
ulike innfallsvinkler som interaksjoner, kjernekomponenter,
implementeringsdrivere, implementeringskvalitet, evaluering, ledelse,
kollektive prosesser, systematisk observasjon, kritiske steg i
implementeringsprosessen og utvikling av implementeringsplan.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205519114
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter