Det karakteristiske ved mesterlæren er at den har det praktiske arbeidslivet som opplæringsarena - og dermed har andre forutsetninger for å drive opplæring enn den skolemessige opplæringen vi ser mest av i dag. Bokas intensjon er, utover å gi en innføring i emnet, å foreta en vurdering av i hvilken grad kunnskaper og erfaringer om og fra mesterlæren kan gi noe bidrag til styrking av dagens yrkes- og profesjonsutdanninger. Bokas andre del fokuserer på teorier, tanker og ideer som kan danne grunnlag for egen refleksjon om læring og veiledning, og dermed skape bedre forutsetninger for å kunne planlegge og gjennomføre veiledning på en profesjonell måte. Innføringen gir samtidig et begrepsapparat som setter studenter, lærlinger og veiledere i stand til å kommunisere didaktikkfaglige tema. I bokas tredje del er det forsøkt å vise hvordan sentrale prinsipper fra mesterlære, didaktisk teori og yrkesdidaktikk kan danne et fundament og et utgangspunkt for utvikling av veiledningskompetanse og for organisering av læring i praksisfellesskap. Ved siden av denne mer teoretiske tilnærmingen gir Innføring i mesterlære, yrkesdidaktikk og veiledning en rekke praktiske eksempler på konkret planlegging, gjennomføring og evaluering av veiledningsprosesser i ulike opplæringssammenhenger.
Les mer
Hovedintensjonen til boka er å belyse de forhold som forfatteren oppfatter som de viktigste forutsetningene for å kunne utvikle seg til en god og profesjonell veileder. Boka har som mål å gi en innføring i kunnskapsområder som går utover de håndverksfaglige, profesjonsfaglige eller allmennfaglige, og som er viktige å trekke inn når det er snakk om utvikling av veiledningskompetanse på høyt nivå. Kunnskapsområdene som fokuseres på i denne boka omfatter sentrale emner i mesterlære og generell didaktikk og yrkesdidaktikk. Boka er skrevet for personer som skal kvalifisere seg for undervisnings- og/eller veiledningsoppgaver i skole eller arbeidsliv. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276345353
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Høyskoleforlaget
Vekt
341 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
170

Forfatter