Boka gir studenter i nordisk grunnfag og på allmennlærerutdanningen oppdatert basiskunnskap om moderne norsk morfologi og syntaks. Framstillingen bygger på nyere forskningsresultater og problematiserer flere sentrale områder i norsk grammatikk. Den nyeste samlede lærebok i morfologi og syntaks for universitets- og høgskolestudenter er Olav Næs' Norsk grammatikk, siste gang utgitt i 1979. Seinere utgivelser har tatt for seg bare ett av de to emnene, ofte med det resultatet at morfologien har havnet i skyggen. Behovet for et oppdatert verk som dekker begge emner har derfor vært stort. Målet med Innføring i norsk grammatikk er å gi en oversikt over noen sentrale morfologiske og syntaktiske fenomener i moderne norsk, og videre å sette leseren i stand til å analysere morfologiske og syntaktiske fenomener som ikke er behandlet i boka. Framstillingen i boka gir leseren mulighet til å bli kjent med ulike tenkemåter innenfor moderne syntaktisk og morfologisk forskning, samtidig som den ikke bygger på én bestemt teori. Derimot fokuserer den på grunnleggende sider ved flere sentrale teorier innenfor dagens syntaks- og morfologiforskning. Boka problematiserer ulike sider ved norsk grammatikk og gir dessuten leseren et godt utgangspunkt for å sette seg inn i mer avansert forskningslitteratur på dette feltet. Den tar også hensyn til Norsk Referansegrammatikk, som kom ut i 1997. Forfatterne presenterer stoffet på en leservennlig og lettfattelig måte. Slik egner Innføring i norsk grammatikk seg både til selvstudium og som lærebok i grammatikkundervisningen. Boka retter seg spesielt mot studenter på nordisk grunnfag og på allmennlærerutdanningen, men vil også være en god kilde til oppdatert kunnskap om norsk morfologi og syntaks for alle som underviser i og interesserer seg for språk.
Les mer
Målet med denne boka er å gi en oversikt over sentrale morfologiske og syntaktiske fenomener i moderne norsk, og sette leseren i stand til å analysere grammatiske fenomener som ikke er behandlet her. Boka egner seg både til selvstudium og som pensumbok i undervisningen, og den retter seg spesielt mot studenter i nordisk grunnfag og på allemennlærerutdanningen, men vil også være en kilde for oppdatert kunnskap om morfologi og syntaks for alle som underviser i og interesserer seg for språk. Har register og litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202196523
Publisert
2000
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm AS
Vekt
678 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
27 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
363