Dette er en bok som omhandler det å fortelle historier. Boka er innholdsrik og ser på de fleste elementene rundt det å fortelle historier; både valg av historier, innarbeidelse og fremførelse. Den diskuterer også fortellerens rolle i dagens samfunn. I tillegg til fagstoffet har boka øvelser, opplegg og fortellinger. Med muntlig fortellerkunst menes både formidling i sin alminnelighet, fra læreren som formidler til elevene, og elevene som lærer å formidle til hverandre. Forfatteren viser til den internasjonale litteraturen som finnes på området, og den er rik på eksempler fra fortellingenes verden. Boka tar for seg bakgrunnskunnskap om fortellerkunstens historiske og faglige bakgrunn, den presenterer et solid antall muntlige fortellinger og hva det legges vekt på når de fortelles. Formidlingskunsten har fått et eget kapittel, og forfatteren diskuterer hvordan fortellingen bør bearbeides og etterarbeides etter selve fortellingsopplevelsen. Boka gir også tips til hvordan man skal gå frem for å lage egne fortellinger, ikke bare videreformidle andres. Boka er beregnet på studenter i drama og teaterkommunikasjon, dramaturgi , fortellerkunst og muntlig fortelling ved høgskoler og universiteter. Den egner seg også godt for studenter og lærere i norsk og andre fag hvor god formidling er vesentlig.
Les mer
Boken gir bakgrunnskunnskap om fortellerkunstens historiske og faglige bakgrunn. Den inneholder flere tradisjonelle fortellinger og tar opp hva man bør legge vekt på når man forteller. Forfatteren gir også tips om hvordan man skal gå frem for å lage egne fortellinger. Boken er skrevet for studenter i drama- og teaterkommunikasjon, dramaturgi, fortellerkunst, og muntlige fortellinger ved høgskoler og universiteter. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215013039
Publisert
2008-06-05
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
368 gr
Høyde
171 mm
Bredde
241 mm
Dybde
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
185

Forfatter