I boken undersøkes handlingspraksis i universitetsklasserommet. Kvalitetsreformen representerer en endring både i forhold til lærerrollen og studentrollen ved universitetet. En av kvalitetsreformens intensjoner er at studenter skal jobbe jevnt gjennom hele studieåret. Videre forventes en tett oppfølging av studentene i studieløpet. Dette innebærer at lærerens oppgave blir å legge til rette for studiet, og dessuten stille krav til innsats gjennom organiseringen av undervisningen. Kravet om tett oppfølging og tilpasning av undervisningen vil nødvendiggjøre en dialog mellom lærer og studenter. En slik undervisningsform skiller seg ganske sterkt fra den studentene hittil har møtt på våre universiteter. Denne nye situasjonen stiller krav både til nye student- og lærerroller. Boken fokuserer på hvordan studentene opplever kvalitetsreformens intensjoner, blant annet vektleggingen av studentaktivitet, bruk av IKT og nye vurderingsformer. Videre fokuseres det på lærerens videreutvikling av undervisningen, samt forskerens systematiske innsamling av data og studie av innovasjonene som gjennomføres. Leseren vil få et innblikk i hvordan en lærer kan fylle rollen som lærer og forsker på samme tid, og dermed også utøve innovasjonsforskning.
Les mer
I denne boka undersøkes handlingspraksis i universitetsklasserommet. Kvalitetsreformen representerer endring både i forhold til lærerrollen og studentrollen ved universitetet, og boka fokuserer på hvordan studentene opplever disse endringene. Leseren gis et innblikk i hvordan en lærer kan fylle rollen som lærer og forsker på samme tid, og dermed også utøve innovasjonsforskning. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251919890
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet