I denne boken presenterer artikkelforfatterne nyere pedagogisk empiri med utgangspunkt i Foucaults ideer. Forfatterne analyserer ulike utsnitt av hverdagen i barnehage, grunnskole, videregående skole og høyere utdanning. Boken er inndelt i metodologiske, læreplanteoretiske, barnehagepedagogiske og spesialpedagogiske diskurser. Ved å bruke Foucaults ideer på det empiriske materialet synliggjør forfatterne ulike måter å vurdere problemstilling, teori, metode, empiri og analyse på. Både masterstudenter, doktorgradsstudenter, undervisere i høyere utdanning og forskere kan ha nytte av boken. Redaktør Ann Elise Rønbeck har doktorgrad i pedagogikk og er dosent ved masterstudiet i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Høgskolen i Finnmark. Hun har publisert flere artikler og rapporter blant annet om spesialundervisning, tilpasset opplæring, foreldresamarbeid og elevvurdering. Bidragsytere: Sidsel Germeten er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Finnmark og leder masterstudiet i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring. Ingeborg Sæbøe Holten er stipendiat i pedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus og er tilknyttet lærerutdanningene. Fredrik Hertzberg er fil.dr. i etnologi og lektor i pedagogikk ved Stockholms Universitet og underviser i veiledning og karriererådgiving. Magnus Dahlstedt er dosent, lektor og fil.dr. i etnisitet ved Linköpings Universitet og underviser i lærerutdanning. Torill Solheim er høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Finnmark og underviser i praktisk-pedagogisk utdanning. Nils-Fredrik Rønbeck er førstelektor i idrett ved Høgskolen i Finnmark og underviser i friluftsliv og idrett. Geir Zakariassen er førsteamanuensis i norsk ved Høgskolen i Finnmark og underviser i lærerutdanningene. Hanne Kirsten Nilsen er førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Finnmark og underviser i førskolelærerutdanning. Beathe Sætveit er høgskolelektor i drama ved Høgskolen i Finnmark og underviser i lærerutdanningene. Mai Brit Helgesen er høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Finnmark og underviser i førskolelærerutdanning. Anne Stokke er dosent i idrett ved Høgskolen i Finnmark og underviser i førskolelærerutdanning. Mirjam Olsen er stipendiat i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Finnmark og underviser på masterstudiet i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring.
Les mer
Boken presenterer nyere pedagogisk empiri med utgangspunkt i Foucaults ideer.

Produktdetaljer

ISBN
9788245011883
Publisert
2012-05-23
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
496 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
258