Valdres kunne blitt et stort jernbane-nav i Sør-Norge. For rundt 100 år siden planla den norske stat bygging av en rekke jernbane-traseer gjennom Valdres. Det går fram av en nypublisert bok, skrevet av historiker og tidligere konservator ved Valdresmusea, Jahn Børe Jahnsen. Det kunne gått tog fra Fagernes til Vang og Lærdal, fra Torpo på Bergensbanen gjennom Valdres til Kvam stasjon på Dovrebanen, fra Hallingdal via Torpa til Lillehammer og fra Hønefoss gjennom Begnadalen til Fagernes. Og dersom Gjøvik-Lillehammerbanen hadde blitt realisert, kunne man kjørt tog fra Fagernes til Lillehammer via Gjøvik. Ikke minst kunne jernbaneplanene ha åpnet for direkte jernbaneforbindelse mellom Bergen og Trondheim. Det ble utført et omfattende stikningsarbeid ute i terrenget og laget detaljerte kart og planbeskrivelser over hvor banene skulle gå. Kurvatur og stigningsfohold var beregnet, og tunneler og bruer var tegnet inn. Det var også tegnet inn stasjoner, samtidig som det ver beregnet kostnader for bygging av banene og innkjøp av nødvendig togmateriell. Myndighetene brukte store ressurser på dette planarbeidet. Men ingen av prosjektene ble realisert - og Valdresbanen som ble åpnet til Fagernes i 1906 - arbeider politikerne nå med å fjerne.
Les mer
Vald.res kun.ne blitt et stort jernbane-nav i Sør-Norge. Avisa Valdres

Produktdetaljer

ISBN
9788299735315
Publisert
2020-09-18
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Nye Valdresbanen
Vekt
495 gr
Høyde
205 mm
Bredde
205 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
127