Norsk Presseforbund vedtok den første Vær Varsom-plakaten (VVP) i 1936. Siden er plakaten revidert en rekke ganger, siste gang sommeren 2015. Med fremveksten av nye medier er presseetikken i dynamisk utvikling, og behovet er derfor større enn noen gang for en samlet fremstilling av hvordan de enkelte bestemmelsene i plakaten blir praktisert. Advokatfirmaet Schjødts medarbeidere har gjennom mange årtier representert norske medier i medierettslige tvister, og dette arbeidet danner grunnlaget for Kommentarutgave til Vær Varsom-plakaten. Men det er viktig å understreke skillet mellom medierett og presseetikk. Pressens Faglige Utvalgs (PFUs) håndheving av det presseetiske regelverket er ikke rettslig bindende, og det finnes ikke alltid et fasitsvar på hva som er god presseskikk i en gitt situasjon. Hvordan praktiserer utvalget det presseetiske regelverket? Samlet sett kan PFUs avgjørelser gi en pekepinn om hvordan presseetikken utvikler seg. I summen av enkeltavgjørelser er det mulig å finne bærende presseetiske prinsipper, selv om avgjørelsene ikke alltid er helt entydige. Kommentarutgave til Vær Varsom-plakaten passer for alle som er opptatt av presseetikk, for studenter og ansatte i mediene.
Les mer
«Pressens pontoppidanere har forsøkt å forklare presseetikken. Og det gjør de godt. [...] Den nye kommentarutgaven til Vær varsom-plakaten er noe enhver redaksjon bør ha stående i en hylle nær desken.»
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202522681
Publisert
2016-04-22
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
520 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
274