Kompetanse er et begrep som de fleste av oss bruker i vår dagligtale.
Det blir ofte brukt enten som betegnelse på en ressurs eller en
mangel ved personer eller yrkesgrupper. Kunnskapssamfunnet krever at
landet har en kompetansepolitikk. Vi hører gjerne at
lærerkompetansen er for lav og må styrkes. Skolen skal utvikle
grunnleggende kompetanse og høyere utdanning er avgjørende for at
nasjonen skal være konkurransedyktig i fremtiden. Kompetanseutvikling
er viktig i arbeidslivet, og spisskompetanse kreves når oppgaven er
vanskelig å løse. Vi møter slike oppfatninger i mange sammenhenger
i dagens politiske debatt, og kanskje spesielt i utdanningspolitikken.
Men hva handler alt dette egentlig om? Er vi enige om hva begrepet
skal dekke? Problemet kan bli at vi snakker forbi hverandre fordi vi
ikke har en velfundert oppfatning av hva kompetansebegrepet
innebærer. Det denne boken gjør, er å presentere et felles
referansegrunnlag slik at kommunikasjonen kan bli klarere og samtalen
om kompetanse mer meningsfylt. Spesielt tar boken opp temaer som er
relevante for lærerkompetanse og profesjonalitet. Boken passer for
lærere, lærerstudenter og dem som utdanner lærere på høyskoler og
universiteter, men også andre som er interessert i læreres arbeid,
skole og utdanning. Astrid Tolo er førsteamanuensis i pedagogikk ved
Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen. Tolo har lang
undervisningserfaring fra lærerutdanning, bachelor og master i
pedagogikk. Siden 2014 har hun vært utnevnt som Research Associate
ved Oxford University Center for Educational Assessment (OUCEA), og
siden 2016 som nestleder i Center for the Science of Learning and
Technology (SLATE) ved UiB. Tolo leder for tiden to prosjekter i
samarbeid mellom OUCEA og SLATE, Intelligent Accountability og
Technology Enhanced Formative Assessment.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245026764
Publisert
2018
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter