Kravet til skoleledelse har sannsynligvis aldri vært så sterkt som i dag, og meningene om hva som kjennetegner kompetent ledelse, er flere enn noensinne. I denne antologien blir utfordringen tatt på alvor. Boka er strukturert i fire deler, etter Utdanningsdirektoratets kompetansemodell for den nye nasjonale rektorutdanningen. Artiklene gir et godt innblikk i hvilken betydning kompetent skoleledelse har for elevenes resultater og læringsmiljø, styring og administrasjon, samarbeid, organisasjonsbygging og veiledning, samt utvikling og endring i skolen. Artiklene tar blant annet opp: Norske og finske tenåringer som eksperter på ledelse i klasserommet Evaluering for læring og utvikling Kompetent klasseledelse i teknologitette klasserom Styringsstruktur, ledelse og demokratisk dannelse i skolen Demokratisk ledelse i skoler Rektors ledelseskompetanse i en digitalt kompetent skole Lederen som konstruktør av den gode skole Utfordringer i lærerrollen Lokale forhandlinger "Instructional leadership" - ledelse av forbedring av undervisning og læring i skolen Læring i reflekterende lærerteam Forfatterne er tilknyttet et nettverk av forskere og undervisere som er ansvarlig for Master i skoleledelse, som koordineres av NTNU og gjennomføres i samarbeid med høgskolene i Volda, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Bodø. Redaktører er Roy-Asle Andreassen (Høgskulen i Volda), Eirik J. Irgens (Høgskolen i Nord-Trøndelag) og Einar M. Skaalvik (NTNU).
Les mer
Artiklene i denne boken gir et innblikk i hvilken betydning kompetent skoleledelse har for elevenes resultater og læringsmiljø, styring og administrasjon, samarbeid, organisasjonsbygging og veiledning, samt utvikling og endring i skolen. Med litteraturlister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251924863
Publisert
2010-09-30
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Vekt
412 gr
Høyde
240 mm
Bredde
168 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
208