Kroppens betydning for læring og kunnskapsutvikling er i liten grad klargjort i pedagogikken. I forskning om selvoppfatning er det ikke vanlig å fokusere på kroppens betydning fordanning og utvikling av selvoppfatningen. Liv Duesund tar utgangspunkt i kroppen for å forstå intellektuell og fysisk aktivitet og selvoppfatning. Hun bruker bevegelse som samlende begrep for all menneskelig aktivitet, både fysisk, sosial og intellektuell.
Les mer
Mennesker lærer om seg selv og andre gjennom fysiske aktiviteter. Kroppsøvingsfaget har tross dette ofte ikke blitt opplevd som pedagogisk relevant i skolens øvrige virksomhet. Heller ikke spesialpedagogikken har i særlig grad nyttet kroppserfaringer når en har tilrettelagt opplæring for funksjonshemmede elever. Forfatteren drøfter her bakgrunnen for denne situasjonen. Hun belyser også hvilke konsekvenser det vil ha å trekke kroppserfaringer mer aktivt inn i pedagogikken. Boka henvender seg til studenter og fagfolk i (spesial-)pedagogisk og idrettsfaglig utdanning. Har bibliografi.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788200224006
Publisert
1995
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
255 gr
Høyde
218 mm
Bredde
145 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
168

Forfatter