Fleksibel utdanning blir stadig viktigere innen feltet høyere utdanning. Denne boka diskuterer fenomenet og gir et helhetlig bilde av situasjonen og utfordringene fleksibel utdanning står overfor. Det stilles stadig sterke krav om at universitet og høgskoler skal framstå som aktive bidragsytere til livslang læring. Ikke bare gjennom forskning, utdanning og formidling, men også som pådrivere i samfunnsutviklingen. Samtidig er mange kritiske til hvordan universitet og høyskoler ivaretar denne oppgaven.Boka retter søkelyset mot en av de oppgavene som knyttes til høyere utdanningers samfunnsengasjement, nemlig fleksibel utdanning. Med dette menes alle former for utdanning rettet mot grupper som ikke kan, eller vil, følge ordinære heltidsstudier. Selv om norske høyere utdanningsinstitusjoner har gitt slike tilbud i 30 . 40 år, har det stort sett foregått i det stille og har derfor vært viet liten politisk, strategisk og forskningsmessig oppmerksomhet. Denne boka er den første som gir et helhetlig bilde av fleksibel utdanning og drøfter de utfordringer man står overfor på dette området. Boka tar opp en rekke tema knyttet til utdanningspolitikk, institusjonspolitikk, aktivitet, rekruttering, studentrolle, IKT, pedagogikk og regional utvikling.
Les mer
Boken har søkelys på høyere utdanningsinstitusjoners rolle som bidragsytere til livslang læring og som pådrivere i samfunnsutviklingen. Forfatteren tar spesielt for seg utdanning rettet mot grupper som av ulike årsaker ikke kan følge ordinære heltidsstudier, såkalt fleksibel utdanning, og drøfter utfordringer i forhold til dette. Boken er beregnet på studenter innen kompetanseutvikling og voksenpedagogikk og andre som jobber med kompetanseutvikling. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788213100076
Publisert
2018-04-19
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Kopinor
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
269

Forfatter