En innføring for lærerstudenter og lærere i å analysere og beskrive skjønnlittertære tekster. Og en bok om r om livet, og hvordan litteratur kan leses slik at vi utvikler vår evne til å forstå både oss selv og andre. Lærerstudenter trenger stimulering og trening i å observere og beskrive litterære tekster. For at en skal kunne vise elever vei inn i teksten, må en selv mestre kunsten å lese langsomt og observere signaler og formuleringer, og en må kunne beskrive det en har observert. Denne boken presenterer ulike metoder for å analysere og beskrive tekster. Forfatteren ønsker videre å bidra til å styrke elevers evne til å forstå hvordan litteraturen handler om livet, og slik utvikle deres evne til å forstå både seg selv og andre. "Kunsten å lese skjønnlitteratur" er en innføring for lærerstudenter og lærere.
Les mer
Boka har tre deler. Den første handler om lesestimulering. Den andre delen introduserer tekstanalytiske metoder for å beskrive og forstå tekster i hovedsjangrene epikk, dramatikk og lyrikk. Tredje delen drøfter betydningen det å lese skjønnlitteratur kan ha for å utvikle empati. Boka er skrevet for lærerstudenter, lærere, litteraturformidlere og andre som vil styrke sin litterære lesekompetanse. Boka er en fortsettelse av Litteraturundervisning : teori og praksis (2001) og bygger på tekstorienterte lesemåter. Med litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215006154
Publisert
2005
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
346 gr
Høyde
216 mm
Bredde
152 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
218