Det fokuseres i dag mye på at vi trenger bedre kvalitet i norsk skole. Men, å vite hva denne kvaliteten består i og hvordan en skal oppnå bedre kvalitet, er ikke så enkelt fordi skolen er en så stor og kompleks organisasjon. Denne artikkelsamlingen tar opp og viderefører debatten om kvalitet i skolen på både det teoretiske og det mer praktiske planet. Bokens første del har overskriften Om kvalitetstenkning og dens nedslag i norsk skole. Her viser forfatterne hvor sammensatte kvalitetsutfordringene er. Det er nødvendig å ha innsikt i skoleinstitusjonens historiske utvikling, hva forskning internasjonalt kan bidra med, og hvor vi står i den aktuelle debatten i Norge i dag. Den andre delen heter Om ulike aktører i kvalitetsarbeidet. Forfatterne viser her hvilke dilemmaer skolefolk møter når kvalitetsspørsmålene kommer på dagsorden, men de viser også at skolens mange aktører ikke alltid har full oversikt og den nødvendige kompetanse for å komme med opplegg og ordninger som den enkelte skoleorganisasjon er best tjent med. Boken er skrevet for skolefolk på alle nivåer, skolelederutdanningene og pedagogikk- og allmennlærerutdanningen.
Les mer
Skolen har mange roller og oppgaver og er en kompleks samfunnsinstitusjon, derfor er det vanskelig å vite hvordan kvaliteten kan forbedres. Første del i denne boken handler om kvalitetstenkning og dens nedslag i norsk skole. Her får vi en innføring i hvor sammensatte kvalitetsutfordringene er. Bokens andre del handler om ulike aktører i kvalitetsarbeidet. Blant bokens bidragsytere er Halvor Bjørnsrud, Dag Olav Espeland, Perder Haug, Kirsten Hindberg og Gunn Imsen.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202286217
Publisert
2009-01-14
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
409 gr
Høyde
240 mm
Bredde
171 mm
Dybde
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
218