I mange år har mye av oppmerksomheten på barnehagefeltet vært rettet mot de kvantitative aspektene som bygging av barnehager og foreldrebetaling. I de siste årene har det vært arbeidet hardt for å løse disse problemene. Samtidig har en ønsket å se på kvaliteten i barnehagetilbudet. Denne boka er blitt til på bakgrunn av det utviklingsprosjektet om barnehagekvalitet som Barne- og familiedepartementet bevilget penger til i 2001-2003, og hvor forfatterne fikk ansvaret for delprosjektet Den norske barnehagekvaliteten. Den innsikten og den kunnskapen de fikk gjennom dette prosjektet, ønsker de å formidle videre til førskolelærerstudenter, førskolelærere og barnehageeiere gjennom denne boka. Forfatternes grunnleggende forståelse av kvalitetsarbeid i barnehagen er at det ikke finnes fasiter, tester eller vurderingsskjemaer som løser problemer knyttet til kvalitet. Det finnes ingen enkle og standardiserte opplegg som kan følges mekanisk, fordi variasjonen mellom barnehagene i Norge er for stor; alle har sitt særpreg og sin kvalitet. I stedet for å tilby enkle svar på vanskelige spørsmål innbyr forfatterne til diskusjon og refleksjon rundt kvalitetsbegrepet. De drøfter hvordan en kan arbeide med kvalitet, dokumentasjon og vurdering i barnehagen og beskriver hvordan barnehagekvaliteten kan oppleves av barna, foreldrene og de ansatte i barnehagen.
Les mer
Forfatterne ønsker å belyse den utviklinga som vil komme som følge av endringer i barnehageloven og justering av rammeplanen for barnehagen. De tar opp sentrale spørsmål vedrørende kvalitetsarbeid i barnehagen, og legger spesielt vekt på ledelse og veiledning og hvilke metoder vi kan benytte i kvalitetsutvikling. Har litteraturliste og register. Boka er beregnet på studenter i førskolelærerutdanninga og ansatte i barnehagen.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202248673
Publisert
2005
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
416 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
221