Hvilken rolle spiller et språks ortografi når vi skal lære å lese? Har for eksempel engelske barn en tøffere jobb enn norske - og svenske - barn? Og i så fall, har det konsekvenser på lengre sikt? Denne boken handler om sammenhengen mellom ortografi og leseutvikling, med særlig vekt på leseferdighet hos norske og svenske elever. Forfatteren tar for seg sentrale spørsmål, slik som: Er det sammenheng mellom ortografier og de lesestrategier barn utvikler? Eller er lesestrategier en konsekvens av andre faktorer enn ortografi? Hvilken rolle spiller lesemetoder? Er noen lesemetoder bedre tilpasset norsk - og svensk - ortografi enn andre lesemetoder? Boken er et viktig bidrag til pensumlitteraturen innenfor emnet leseutvikling på universitets- og høyskolenivå. Turid F. Elsness er dr.philos., lærebokforfatter og professor ved Høgskolen i Østfold.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788232100163
Publisert
2012-08-01
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Akademika
Vekt
156 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
85