Å lære å lese og skrive gir studenter i grunnskolelærerutdanningen, lærere på de første trinn og spesialpedagoger viktig innsikt for å kunne gi elevene både en godt tilrettelagt og spesielt tilrettelagt lese- og skriveopplæring. Å lære å lese og skrive - individ i kontekst viser hvordan lese- og skriveopplæringen best kan legges tilrette for en optimal utvikling i de første skoleårene. Boka gir innsikt i kunnskap fra de siste års forskning om barns lese- og skriveutvikling, og den er revidert i forhold til dagens læreplan. Denne nye utgaven retter mer oppmerksomhet mot grammatisk/morfologisk kunnskap, ordforråd og leseforståelsesutvikling enn den forrige utgaven gjorde. Lyster viser hvordan språklig kompetanse påvirker barns lese- og skriveutvikling. Hun er også opptatt av at barn møter skolen med ulike individuelle ferdigheter, og hun drøfter elevenes behov ut fra motivasjonelle faktorer, selvbilde og læringsmiljø. Boka gir ideer til metodiske og praktiske opplegg for å skape et godt grunnlag for lese- og skriveutviklingen, både med tanke på den tidlige "kodeknekkingsfasen", og med tanke på utvikling av leseforståelse.
Les mer
Forfatteren drøfter muligheter og begrensninger i ulike metodiske tilnærminger når det gjelder lese- og skriveutviklingen. Individuelle forskjeller blir belyst, elevenes behov ut fra motivasjon blir drøftet og forfatteren viser hvordan lese- og skriveopplæringen best kan legges til rette for en optimal utvikling i de første skoleårene. Boken henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærere på småskoletrinnet og spesialpedagoger.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205400504
Publisert
2011-09-09
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
299 gr
Høyde
220 mm
Bredde
145 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
189