Denne boken tar utgangspunkt i motsetningsfylte krav som stilles til lærere og andre som møter religiøs tro i yrket, enten som undervisningstema eller som personlig tro hos barn og voksne. Forfatteren drøfter vilkår for å snakke om religiøs tro i vårt samfunn og betydningen av å være ekte i den oppgaven. Skole og barnehage blir brennpunkt for drøftingen. Det handler om å skille mellom politiske og pedagogiske verdisett. Videre handler det om å ?nne en etikk som fungerer for senmoderne mennesker. Forfatteren argumenterer for en "autentisitetsetikk", en etikk som verdsetter ekthet uten å havne i selvsentrert individualisme. Faglighet og ekthet i møte med religiøs tro kan utvikles i en forståelse av spiritualitet og undring. En lærer som vil være både faglig og ekte i møte med barn må selv våge seg ut i en undringsreise. Sturla Sagberg er førsteamanuensis i KRL ved Dronning Mauds Minne Høgskole for førskolelærerutdanning i Trondheim. Han er dr. theol. med skjæringsfeltet mellom etikk og religionspedagogikk som spesialemne.
Les mer
Boken handler om å være lærer og menneske i forhold til religiøs tro. Den tar for seg hvilke vilkår vi har for å forene det personlige med det faglige i møte med religiøs tro. Disse møtene oppstår i rammen av Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap, i rammen av andre fag og i det personlige møtet med elever og kolleger. Forfatteren drøfter vilkår for å snakke om religiøs tro i vårt samfunn og betydningen av å være ekte i den oppgaven. Det handler om å skille mellom politiske og pedagogiske verdisett, og om å finne en etikk som fungerer for senmoderne mennesker. Forfatteren argumenterer for en autentisitetsetikk, en etikk som verdsetter ekthet uten å havne i selvsentrert individualisme. Har litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788274772458
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Unipub forlag
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
210

Forfatter