Boken handler om å være lærer og menneske i forhold til religiøs tro. Den tar for seg hvilke vilkår vi har for å forene det personlige med det faglige i møte med religiøs tro. Disse møtene oppstår i rammen av Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap, i rammen av andre fag og i det personlige møtet med elever og kolleger. Forfatteren drøfter vilkår for å snakke om religiøs tro i vårt samfunn og betydningen av å være ekte i den oppgaven. Det handler om å skille mellom politiske og pedagogiske verdisett, og om å finne en etikk som fungerer for senmoderne mennesker. Forfatteren argumenterer for en autentisitetsetikk, en etikk som verdsetter ekthet uten å havne i selvsentrert individualisme. Har litteraturliste og register.
Les mer
Boken handler om å være lærer og menneske i forhold til religiøs tro. Den tar for seg hvilke vilkår vi har for å forene det personlige med det faglige i møte med religiøs tro. Disse møtene oppstår i rammen av Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap, i rammen av andre fag og i det personlige møtet med elever og kolleger. Forfatteren drøfter vilkår for å snakke om religiøs tro i vårt samfunn og betydningen av å være ekte i den oppgaven. Det handler om å skille mellom politiske og pedagogiske verdisett, og om å finne en etikk som fungerer for senmoderne mennesker. Forfatteren argumenterer for en autentisitetsetikk, en etikk som verdsetter ekthet uten å havne i selvsentrert individualisme. Har litteraturliste og register.
Les mer
Feil utgivelsesår på tittelsiden: 2006. Sidetall hentet fra første trykte utgave

Produktdetaljer

Publisert
2011-06-01
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Unipub forlag
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok

Forfatter