Hva betyr det at grunnskolen er en av samfunnets viktigste kulturformidlere? Er dette honnørformuleringer i skole- og kulturpolitiske kilder, eller er det en grunnleggende premiss for arbeidet i skolen? Og hvordan forholder lærerne seg til denne oppgaven? Er det noen sammenheng mellom lærernes virksomhet i skolen og deres kulturforståelse? Læreren som kulturbærer og kulturbygger handler om kulturforståelse, kulturformidling og kulturbygging, og plasserer læreren som en sentral kulturaktør i skolens virksomhet. I to empiriske studier av læreres kulturoppfatninger fra 1990 og 2000 presenteres og drøftes deres oppfatninger av egne og elevers kulturerfaringer og egen praksis i skolen innenfor estetiske fagområder. Og hvordan forstår så lærerne sentrale kulturbegrep, for eksempel begrepet kulturarv? Er dette et statisk og gammelmodig begrep, eller representerer det en utfordring i et moderne samfunn? Studien viser at lærernes kulturoppfatninger representerer et grunnleggende ståsted som går igjen i de ulike kontekster som rapporteres, også deres praksisbeskrivelser. Lærerstudiene plasseres innenfor både en kulturteoretisk referanseramme og en skolepolitisk kontekst. Mot denne bakgrunn av kulturteori, innsikt i læreplaner for de siste 30 år og resultatene av de empiriske studier, foretas en didaktisk drøfting omkring kulturformidling og kulturbygging i skolen ved hjelp av begrepet den dobbelte didaktikk.
Les mer
Boka handler om kulturforståelse, kulturformidling og kulturbygging, og plasserer læreren som en sentral kulturaktør i skolens virksomhet. I to empiriske studier av lærerens kulturoppfatninger fra 1990 og 2000 presenteres og drøftes deres oppfatninger av egne og elevers kulturerfaringer og egen praksis i skolen innenfor estetiske fagområder. Studien viser at lærernes kulturoppfatninger representerer et grunnleggende ståsted som går igjen i de ulike kontekster som rapporteres, også deres praksisbeskrivelser. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276343991
Publisert
2001
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Høyskoleforlaget
Vekt
569 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
285