Mennesket er et nysgjerrig og lærenemt vesen med en fantastisk evne til å utvikle kunnskaper. Men hvordan lærer vi? Tradisjonelt sett har det kun vært to perspektiver på læring. Det ene ser mennesket som et tomt kar som fylles med kunnskap utenifra. Det andre ser menneskets læring som noe som bestemmes av indre, medfødte forutsetninger. I denne boka gir Roger Säljö oss et tredje, sosiokulturelt, perspektiv på læring. Han tegner et spennende bilde av det lærende mennesket som i dynamisk samspill med omgivelsene utvikler kunnskaper. Vår evne til å bygge og bevare viten har vi fordi vi utvikler redskaper som bærer kunnskapene og erfaringene videre. Slike verktøy er ikke bare tekniske oppfinnelser som forandrer verden rent fysisk, men like mye symbolske og kognitive redskaper som språk, bilder, skrift og lover. Utviklingen av kulturelle redskaper gjør at vår måte å arbeide, kommunisere og leve på endres. Som en følge av dette igjen endres vår måte å lære og tolke verden.
Les mer
I denne boken tegner forfatteren et bilde av menneskets evne til å bygge og bevare viten. Han tar utgangspunkt i det sosiokulturelle perspektivet, der læring forstås som et dynamisk samspill mellom mennesker og deres omgivelser. Forfatteren viser at vår måte å lære på stadig endres og at dette får konsekvenser for skolen og for alle de andre sammenhengene der læring foregår. Har litteraturliste, personregister og saksregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202258054
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
507 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
259

Forfatter
Oversetter