All erfaring viser at god skoleledelse er avgjørende for arbeidet med kvalitetsutvikling i skolen. Delegering av myndighet til den enkelte skole gjør at ledelsens rolle blir stadig viktigere. Parallelt med dette foregår det en nedbemanning av skolefaglig kompetanse på eiernivå. Behovet for kompetanseutvikling i skoleledelsen er derfor stort. Det er skoleledelse som aktivitet i anerkjente skoler som er tema for denne boka. Her presenteres ny forskning om skoleledelse slik den manifesterer seg ved noen utvalgte norske demonstrasjonsskoler. Den norske studien inngår i en internasjonal komparativ studie, Successful School Leadership Project, hvor hensikten har vært å forstå hva som oppfattes som god skoleledelse på tvers av land. Et hovedresultat ved de norske kasusstudiene er at ledelse kjennetegnes ved utstrakt teamarbeid. Den kollektive dimensjonen ved skoleledelse er styrket. Et annet slående trekk er et omfattende lærersamarbeid særlig om planlegging, men også om gjennomføring av undervisning. Skolelederne har stor oppmerksomhet rettet mot elevenes og personalets læringsprosesser. I bokas avslutningskapittel drøftes resultatene fra de norske skolene i lys av kjennetegn ved skoleledelse i USA, England, Australia, Kina, Danmark og Sverige. Målgruppe er studenter innenfor studier i ledelse og utdanningsvitenskap, men boka vil også være av interesse for praktiserende skoleledere og lærere. Jorunn Møller er professor ved Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. Her er hun faglig ansvarlig for et masterprogram i utdanningsledelse. Otto Laurits Fuglestad er professor ved Universitetet i Bergen, Institutt for utdanning og helse. Øvrige bidragsytere er ansatt ved universiteter og høgskoler i Norge.
Les mer
Boka tar for seg skoleledelse som aktivitet i anerkjente skoler. Her presenteres ny forskning om skoleledelse slik den manifesterer seg ved noen utvalgte norske demonstrasjonsskoler. Den norske studien inngår i en internasjonal komparativ studie, Successful School Leadership Project, hvor hensikten har vært å forstå hva som oppfattes som god skoleledelse på tvers av land. I bokas avslutningskapittel drøftes resultatene fra de norske skolene i lys av kjennetegn ved skoleledelse i USA, England, Australia, Kina, Danmark og Sverige. Målgruppe er studenter innenfor studier i ledelse og utdanningsvitenskap, men boka kan også være av interesse for praktiserende skoleledere og lærere. Har register og litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215008264
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
553 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
296