Skolen er inne i en endringsperiode der nye oppfatninger om lederskap brytes mot etablerte verdier. Lederidentiteter i skolen viser hvordan rektorene utvikler sine lederidentiteter i denne perioden. I samarbeid med kolleger har Jorunn Møller intervjuet rektorer som er i ulike karrierefaser, og som lever sine liv som skoleledere i fire forskjellige land. Livshistorieforskning er valgt som tilnærming for å utvikle innsikt i hvordan livet som skoleleder erfares . Gjennom sine fortellinger viser rektorene hva som gjør jobben meningsfull, spennende og utfordrende, og hva som har betydning for hvordan de opplever seg selv som ledere. Møller viser også hvordan samfunnsmessige strukturer, etablerte lokale tradisjoner og «snakket om ledelse» virker inn på hvordan den enkelte forstår seg selv og sin egen lederidentitet. Boka er skrevet for studenter innenfor studier i ledelse og utdanningsvitenskap, men den vil også være av interesse for praktiserende skoleledere og lærere.
Les mer
Forfatteren har intervjuet rektorer som er i ulike karrierefaser, og som arbeider som skoleledere i fire forskjellige land. Rektorene forteller hva som gjør jobben meningsfull, spennende og utfordrende, og hva som har betydning for hvordan de opplever seg selv som ledere. Forfatteren viser hvordan de samfunnsmessige strukturene, etablerte lokale tradisjoner og snakk om ledelse virker inn på hvordan den enkelte forstår seg selv og sin egen lederidentitet. Målgruppa for boka er først og fremst studenter i ledelse og utdanningsvitenskap, men boka vil også kunne være interessant for praktiserende skoleledere og lærere. Har litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215002873
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
450 gr
Høyde
239 mm
Bredde
171 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
235

Forfatter