Den indre farleia mellom Fensfjorden og Bergen har opp gjennom århundrene vært en av de viktigste ferdselsårene på vestlandskysten. Her har robåter og andre småfartøy hatt sin daglige fart mellom nordhordlandsbygdene og Bergen, her kom jektene nordfra med kurs for vestlandets hovedstad, i middelalderen seilte kongenes stolte flåter leia og senere drog følgene til dansk-norske majesteter gjennom sundene. Så kom kommunikasjonsrevolusjonen med dampbåter og faste ruteforbindelser mellom Bergen og bygdelagene, med landhandel på kaien, med post og telegraf. Hele tiden forble Farleia selve livsnerven til bygdene, ja, selv i dag med broer og landbaserte kommunikasjoner har Den indre farleia på så mange måter en viktig rolle å spille med Staoils råoljeterminal og oljeraffineri som et siste vitalt element. Det er trafikken på denne sjøens hovedvei og fremveksten og utviklingen av bygdesamfunnene langs breddene av den som er tema for denne boken.
Les mer
Boken handler om kystveien mellom Bergen og Mongstad som har vært virksom i over 10 000 år. Den forteller historien kronologisk: fra hvordan det var under istiden før farleia ble dannet og til dagens lystbruk. Det skildres blant annet hvordan leia har fungert som en viktig vei for handelsmenn som skulle transportere varer til og fra byen. Boken er rikt illustrert. Med litteraturliste og illustrasjonsliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788271284428
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Bodoni
Vekt
1172 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
231

Redaktør