De fleste vestlige filosofer har forsøkt å rasjonalisere lek for å gi den en nyttig rolle i samfunnsutviklingen. For eksempel hevdes det at barns lek er en form for utvikling. Historien om barns lek de siste hundre årene fremstår på denne måten som en historie om temming. Ved å la stemmer som sjelden er blitt hørt få komme til orde, ønsker forfatteren i denne boken å vise hvordan det går an å forstå lek på andre måter enn dem som er de mest vanlige. Disse stemmene inkluderer lekforskere og filosofer som blant annet Brian Sutton-Smith, Mikhail Bakhtin og Hans-Georg Gadamer. Forfatteren har også fått barn i tale om hvordan de erfarer sin egen lek i institusjoner som barnehage og SFO. Også barna ser ut til å utfordre og løsne grepet om endimensjonale måter å betrakte lek på: For barn ser lek ut til å fremstå som mer flertydig enn vi voksne ofte forestiller oss. Boken retter seg mot studenter som tar sikte på å arbeide med barn i barnehage, barneskole, skolefritidsordningen (SFO) eller andre fritidsarenaer, samt faglig personale i disse institusjonene og andre som er opptatt av lek.
Les mer
Forfatteren ønsker i denne boken å vise hvordan lek kan forstås på andre måter enn de mest vanlige. Hun har tatt med lekforskere og filosofer, og har også snakket med barn om deres lek i barnehagen og på SFO. Boken er skrevet for studenter som tar sikte på å jobbe i barnehage, barneskole, SFO eller andre fritidsarenaer, så vel som fagpersoner i slike institusjoner og andre som er opptatt av lek.
Les mer
«Boken «Lekens flertydighet» bør være en etterlengtet bok for alle som er opptatt av lekens genuine plass i barnehagepedagogikken. [...] Vi håper den når ut i enda videre kretser. Dette er den viktigste boken vi har lest på lenge.»
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202312220
Publisert
2010-09-06
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
454 gr
Høyde
240 mm
Bredde
168 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
214

Forfatter