Barn begynner på skolen med store forskjeller i modenhetsnivå og ulik erfaringsbakgrunn. Men de fleste barna er svært motivert for å lære seg å lese og skrive, og vanligvis griper de utfordringen med entusiasme. Likevel opplever noen barn snart at bokstaver og ordbilder er vanskelige å hanskes med. Hvorfor er det slik? Og hvordan kan vi hjelpe og støtte disse barna? I denne nye og fullstendig gjennom-reviderte utgaven av Lese- og skrivevansker presenterer forfatteren ulike teorier om lese- og skrivevansker og forskjellige metodiske innfallsvinkler. Læreboken er myntet på studenter, på fagfolk og på voksne som trenger bedre forståelse av hva lese-og skrivevansker er, og hvordan de kan arbeide med og møte barn med slike problemer. Jarle Elvemo har bred erfaring fra arbeid i grunnskolen og på spesialskoler, og han har skrevet flere bøker og hefter. Han har arbeidet som første-amanuensis i spesial-pedagogikk ved Høg-skolen i Oslo.
Les mer
Boka analyserer lese- og skrivevansker i forhold til faktorer som syn, hørsel, taktil- og kinestetisk sans, motivasjon, emosjonalitet, selvbildeoppfatning, motorikk, minnefunksjoner, fonologiske prosesser og språk- og uttalevansker. Faktorer som kan forutsi framtidige leseproblemer drøftes særskilt. Diagnostisering av lese- og skrivevansker og ulike lesemetoder blir nøye beskrevet. Et eget kapittel er avsatt til metodiske tips i den første leseopplæringen, mens boken avsluttes med bruk av datamaskinprogrammer for lese- og skrivesvake. Læreboken er myntet på lærerutdanningene og på voksne som trenger bedre forståelse av hva lese- og skrivevansker er og hvordan vi kan arbeide med og møte barn med slike problemer. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276749434
Publisert
2003
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
437 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
228

Forfatter
Illustratør