Lesing i utvikling teoretiske og didaktiske perspektiver

Heftet / 2003 / Bokmål

Produktdetaljer

ISBN13
9788245000771
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforl.
Serie
LNUs skriftserie
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sider
255
Vekt
494 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Tykkelse
15 mm
Se alle

Lesing i utvikling teoretiske og didaktiske perspektiver

Heftet / 2003 / Bokmål
"Lesa og ikkje forstå, fria og ikkje få og sigla med ingen vind, er tri gagnlause ting," heter det i et gammelt norsk ordtak. Lesing i utvikling handler nettopp om hvordan vi kan bidra til at elever blir gode til å forstå det de leser. Grunnlaget for lesekyndighet legges i årene før barna begynner i 1. klasse. Lek med bokstaver og tidlige skriveerfaringer er viktige veier til skriftspråket for mange barn. Lesing i utvikling retter søkelyset mot denne tidlige fasen, men samtidig får også den fortsatte leseopplæringen bred plass. Her gjennomgås prinsipper for en prosessorientert forståelsesopplæring og for arbeidet med strategier. I dagens skole er leseopplæring for elever fra språklige minoriteter en særlig utfordring. Derfor behandles dette spesielt. To teoretiske tradisjoner gir innsikt i leseutviklingen hos barn og unge: de kognitive og de sosiokulturelle leseteoriene. Begge retninger blir presentert i Lesing i utvikling. Teoriene brukes også i omtalen av hvordan lesevansker kan forebygges. Boka er beregnet på nåværende og kommende lærere og på andre studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om leseutviklingen hos barn og unge. Lise Iversen Kulbrandstad er en av landets aktive leseforskere. Hun har allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning og arbeider nå ved Høgskolen i Hedmark som høgskoledosent i norsk og som prorektor.
Les mer
Lek med bokstaver og tidlige skriveerfaringer er viktige veier til skriftspråket for mange barn. Boken retter søkelyset mot denne tidlige fasen, men den fortsatte leseopplæringen får også bred plass. Her gjennomgås prinsipper for en prosessorientert forståelsesopplæring og for arbeidet med strategier. Leseopplæring for elever fra språklige minoriteter behandles spesielt. De kognitive og de sosiokulturelle leseteoriene blir presentert i boken. Teoriene brukes også i omtalen av hvordan lesevansker kan forebygges. Boken er beregnet på nåværende og kommende lærere og på andre studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om leseutviklingen hos barn og unge. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer
Nettpris:
449,-
382,-
På lager, sendes nå

Produktdetaljer

ISBN13
9788245000771
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforl.
Serie
LNUs skriftserie
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sider
255
Vekt
494 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Tykkelse
15 mm
Se alle