Innenfor moderne pedagogisk filosofi har det stort sett vært enighet om hvem som er de toneangivende figurene og de viktigste bidragsyterne til den pedagogiske teori. I den grad Friedrich Nietzsche har blitt nevnt, er det fordi han har kommet med noen bitende betraktninger om pedagogikk og dannelse, og at han tidlig i sin karriere holdt en serie kontroversielle forelesninger om de tyske dannelsesinstitusjonenes fremtid. Den manglende interessen for Nietzsches pedagogikk er merkelig, fordi store deler av hans forfatterskap er orientert rundt forholdet mellom liv og verdier. Som utidsmessig pedagog forsøker han gjennom sviende kritikk og slående eksempler å fortelle hvordan det er mulig å leve som et ekte menneske; kreativt, lekent, improviserende og ikke minst overskridende. Hans store ønske var nettopp å kunne være en storslått pedagog for menneskeheten.
Les mer
Forfatteren tar for seg Nietzsches plass innen moderne pedagogisk filosofi. Store deler av Nietzsches forfatterskap dreier seg om forholdet mellom liv og verdier. Gjennom sviende kritikk og slående eksempler prøver han å formidle hvordan det er mulig å leve som et ekte menneske; lekent, improviserende, kreativt og overskridende. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251921695
Publisert
2009
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Vekt
984 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Tykkelse
34 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
519

Forfatter