Norsk er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling. Flerkulturelle klasserom stiller nye utfordringer til lærerne: Hva skal vi lese for at litteraturen skal få betydning for alle elevenes identitetsarbeid? Hvilke tekster treffer både dem som har dype røtter i den norske kulturarven og dem med minoritetsspråklig bakgrunn? Og hvilke tilnærminger til litteraturen er fruktbare? "Litteratur i det flerkulturelle klasserommet" er boka lærerne trenger. Forfatteren tar for seg konkrete tekster og viser hvordan de kan brukes i flerkulturelle klasserom både på barne-, mellom- og ungdomstrinnet og på vidergående skole. Tekstene tematiserer kulturmøter, migrasjonsopplevelser og integreringsprosesser, og boka fungerer som en didaktisk guide til migrasjonslitteraturen for barn og unge. Vi møter både klassikere som "Pakkis" og aktuelle og omdiskuterte tekster som "Badedrakten", "Persepolis", "Svart elfenben" og "Drageløperen". Gjennom å sette ulike perspektiver og vurderinger opp mot hverandre inspirerer Torill Strand til refleksjon og debatt om litteraturdidaktikk i et stadig mer mangfoldig samfunn.
Les mer
Forfatteren tar for seg konkrete tekster og viser hvordan de kan brukes i flerkulturelle klasserom både på mellom- og ungdomstrinnet og i videregående skole. Tekstene tematiserer kulturmøter, migrasjonsopplevelser og integreringsprosesser, og boka fungerer som en didaktisk guide til migrasjonslitteraturen for barn og unge. Boka ser bl.a. på Pakkis, Izzat, Peder Sejer, Svart elfenben, Et øye rødt, Montecore, Drageløperen, Albert Åberg og soldatpappaen, Se oss!, Bare en datter og Romeo og Javeria. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215014173
Publisert
2009-12-14
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
304 gr
Høyde
213 mm
Bredde
141 mm
Dybde
16 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
208

Forfatter