Historikere og samfunnsforskere har skrevet bindsterke analyser om utviklingen av mediene frem til dagens digitale verden. Men bare den tyske sosiologen Niklas Luhmann (1928-1998) har gitt seg i kast med en teori om samfunnet der kommunikasjon og medier spiller hovedrollene. Denne boken gir en generell innføring i Luhmanns sosiologiske systemteori og også en systemteoretisk analyse av massemedienes rolle i samfunnet. Forfatteren redegjør for de sentrale begrepene og posisjonene i systemteorien slik den er utviklet av Luhmann, prøvd ut på massemediene. Den tar for seg de mediene som er i bruk i samfunnet, de virkelighetsbildene som massemedier skaper, og hvordan det har seg at medienes virkelighet blir den virkeligheten vi alle forholder oss til. Med utgangspunkt i Luhmanns generelle systemteori og hans bok om massemediene spør forfatteren hvordan det komplekse medie- og informasjonssamfunnet består - på tross av stigende kompleksitet. Boken er helt sentral for studenter innenfor sosiologi eller medievitenskap som skal sette seg inn i Luhmanns systemteori og medieforståelse. Terje Rasmussen er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.
Les mer
Boken presenterer Luhmanns (1928-1998) radikale sosiologiske systemteori og hans analyse av massemedienes rolle i samfunnet. Forfatteren redegjør for de sentrale begrepene og posisjonene i systemteorien slik den er utviklet av Luhmann, og særlig slik den er prøvd ut på massemediene. Hvordan har det seg at den virkeligheten mediene skaper, blir den virkeligheten vi alle forholder oss til? Boken er sentral for studenter innenfor sosiologi eller medievitenskap som skal sette seg inn i Luhmanns systemteori og medieforståelse. Har referanser og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276748857
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
425 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
219

Forfatter