Det norske reklame- og mediemarkedet er i sterk utvikling, faglig og økonomisk. Boken tar utgangspunkt i den praktiske virkeligheten, slik den kommer til uttrykk i konkurransen mellom annonsører, reklamebyråer og medier. Den dekker alle former for moderne markedskommunikasjon, som omfatter reklame, sponsing, PR og påvirkning av handelsleddene. I fremstillingen er det lagt stor vekt på forskning og vitenskapelige teorier som grunnlag for kunnskapsbaserte og profesjonelle arbeidsmetoder. Innhold: Hva er markedskommunikasjon? Den praktiske virkeligheten Teorier, begreper og forskning på området Psykologiske synspunkter på kommunikasjonsprosessen Sosiologiske synspunkter på kommunikasjonsprosessen Økonomiske synspunkter på kommunikasjonsopplegget Markedssituasjonens betydning for kommunikasjonsstrategien Fastsettelse av kommunikasjonsmål Budskapet: Idégrunnlag og utforming Måling av kommunikasjonseffekter Mediene og medievalget Kommunikasjon på bedriftsmarkedet Bedriftsidentitet og bedriftsprofilering Sponsing Integrert markedskommunikasjon Reklamens makt - myter og realiteter Kommunikasjonsstrategier og kommunikasjonsplanlegging Samfunnsinformasjon og politisk reklame Markedskommunikasjon i et nytt århundre Reklamen og samfunnet Reklamekampanjer - noen eksempler APPENDIX - Statistiske oversikter
Les mer
Profesjonell planlegging, styring og kontroll av kommunikasjonstiltakene er bare mulig når bedriften har omfattende kunnskaper om markeder og målgrupper. Dessuten må virksomheten organiseres slik at bedriften kan treffe riktigere beslutninger gjennom akkumulert erfaring og økt innsikt. Siktemålet for all markedskommunikasjon er større omsetning og økt lønnsomhet. Dette krever en forståelse av markedskommunikasjonens forutsetninger og effekter. Fremstillingen bygger derfor på psykologi, sosiologi, generell kommunikasjonsteori, økonomikk og markedsføring. Med register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202236311
Publisert
2004
Utgave
6. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
646 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
21 mm
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
336

Forfatter