Denne boka handler om hvordan undervisningen kan tilrettelegges for de minoritetsspråklige elevene i grunnskolen, og hvordan opplæringen kan fremme utvikling av språkferdighetene på ulike nivåer. Egne artikler handler om hvordan en kan arbeide med skjønnlitteratur, uttale, vokabular og bevisste språkkunnskaper. I alle artiklene vises det til både teori og praksis. Forfatterne presenterer og kommenterer en rekke autentiske elevsamtaler, elevtekster og klasseromssituasjoner fra grunnskolen. De viser dessuten til et bredt spekter av norsk forskning om språklige minoriteter, både utført av forfatterne selv og av andre forskere. De refererer også til læreplanen og det språklæringssyn og de målene som kommer til uttrykk der. Boka henvender seg til studenter ved universiteter og høyskoler som tar studiefagene norsk som andrespråk eller flerkulturell pedagogikk, eller som studerer andre fag der andrespråksperspektivet berøres. Boka er også aktuell for lærere med språklige minoriteter i klassen og andre som ønsker økte kunnskaper om den flerspråklige skolen. Forfatterne er lærere og forskere med tilknytning til grunnskole, pedagogisk høgskole og ulike fakulteter ved universitetene. Den norske forfattergruppa er supplert med tre framstående nordiske forskere.
Les mer
Boken fokuserer på mangfoldet i klasser med tospråklige elever. Hvordan ta vare på alle elevene og hvordan fokusere på at alle får sine muligheter til læring og utvikling. Forfatterne ser på temaer omkring flerspråklighet, læreplaner og arbeid med språkutvikling i de forskjellige fagene. Boken er rettet mot studenter ved høgskole og universitet og andre som arbeider med språklige minoriteter i skolen. Har register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202217723
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
630 gr
Høyde
239 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
328