Medieestetikk studier i estetisk medieanalyse

Heftet / 2009 / Bokmål
399,-
334,-
Levering 2-6 dager

Produktbeskrivelse

Hva kan et røntgenbilde på brystet på en T-skjorte fortelle oss om blikk og bilder? Hvordan kan statiske bilder i en film skape inntrykk av rom? Hvilket syn på mennesker og kunnskap kommer til uttrykk i fjernsynsserier som CSI: Crime Scene Investigation? Og hvilke medieerfaringer spilles det på når værmeldingen formidles på Dagsrevyen? Gjennom analyser av stillbildefilm, et T-skjortemotiv, en populær fjernsynsserie, en dokumentarfilm og en værmelding ser Liv Hausken på hvordan medienes uttrykksformer spiller en rolle for hva som formidles. Med dette ønsker hun å bidra til å utvikle en generell estetikk som tar høyde for den erfaringsmessige dimensjonen ved medieteknologier og formidlingsformer. Boken kan betraktes som et argument for en estetikk som ikke er definert ut fra bestemte trekk eller kvaliteter ved objektet, men som tar ideen om estetikk som historisk og kulturelt preget sansebasert erkjennelse på alvor. Medieestetikk er et nytt og voksende fagfelt som bringer viktige tverrfaglige innsikter når det gjelder vår opplevelse av en stadig mer kompleks og mangfoldig mediehverdag. Liv Hausken er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo. Hun har ledet det NFR-finaniserte forskningsprosjektet "MedieEstetikk. Materialitet, praksis og erfaring" i fem år. Hun har redigert lærebøker i medievitenskap og skrevet en rekke artikler om blant annet film, fotografi, fortelleteori og medisinsk billedteknologi.
Les mer »

Detaljer

ISBN13
9788230400333
Format
Product format
Heftet
Utgiver
Vendor
Scandinavian Academic Press
Språk
Product language
Bokmål
Publisert
2009