Mediemangfold analyserer den mediepolitiske situasjonen ved begynnelsen av det 21. århundre. Boka gir en oversikt over dagens mediepolitiske mål og virkemidler og diskuterer utfordringene i denne måten å regulere mediene på. Videre diskuteres mediepolitikkens utforming nasjonalt og i overnasjonale organ og om dagens virkemidler er effektive. Boka presenterer analyser av reguleringen av eierskap i mediene og allmennkringkasting og hvordan mediepolitikerne har møtt utviklingen i retning av konvergens og digitalisering. Et viktig tema i boka er hvorvidt endringene i mediemarkedet gjør det nødvendig med en gjennomgripende endring i mediepolitikken. I den europeiske tradisjonen har mediene i høy grad blitt styrt etter kulturpolitiske prinsipper, og det har vært et viktig mål å opprettholde et mangfoldig mediesystem. De siste årenes utvikling i retning av globalisering, kommersialisering og konvergens har imidlertid fått mange til å hevde at tiden med en sterk kulturpolitisk styring av mediene er forbi. Sammensmeltningen mellom ulike medier innebærer at det er blitt vanskeligere å trekke grenser mellom medievirksomhet og annen forretningsvirksomhet, samtidig som kommersialisering og privatisering gjør de private aktørene mer framtredende. I tillegg svekker distribusjon og eierskap på tvers av landegrensene muligheten for nasjonal styring. Mentalitetsendringer og postmoderne strømninger gjør det også vanskeligere å legitimere at staten griper inn i mediesystemet på vegne av den enkelte borger. Mediemangfold vil være av interesse for alle som er opptatt av medienes utvikling i en tid med kommersialisering og globalisering. Med sitt analytiske perspektiv er boka særlig relevant for studenter og forskere som skal gjennomføre egne analyser av mediepolitikk og mediestruktur.
Les mer
Boka analyserer den mediepolitiske situasjonen ved begynnelsen av det 21. århundre. Det gis en oversikt over dagens mediepolitiske mål og virkemidler, og aktuelle utfordringer i forhold til statlig regulering av mediene diskuteres. Et viktig tema er hvorvidt endringene i mediemarkedet gjør det nødvendig med en gjennomgripende endring av mediepolitikken. Boka er særlig relevant for studenter og forskere som skal gjennomføre egne analyser av mediepolitikk og mediestruktur.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788271472344
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
IJ-forlaget
Vekt
420 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
242

Forfatter