Mediesamfunnet moral tar opp sosiologi og etisk teori om verdier og moral i forholdet mellom journalistikk, kilder og publikum. Som et bidrag til refleksjonen om den komplekse medieverden vi lever i, sprenger den det rådende begrepet "presseetikk". Den handler om moral og verdier slik de utfordres og uttrykkes i mediesamfunnet, og spør: Hvordan kan medienes etikk begrunnes? Hva er medienes eget bidrag til sin egen og samfunnets moral? Hva er deres rolle i et konfliktfylt verdenssamfunn? Hvilken rolle spiller de selv i debatten om medier, moral og verdier? Diskusjonen retter seg særlig mot tre perspektiver: diskursetikk, dydsetikk og nærhetsetikk.
Les mer
Boka tar opp sosiologi og etisk teori om verdier og moral i forholdet mellom journalistikk, kilder og publikum. Diskusjonen retter seg særlig mot tre perspektiver: diskursetikk, dydsetikk og nærhetsetikk. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788253022895
Publisert
2001
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Pax
Vekt
600 gr
Høyde
167 mm
Bredde
226 mm
Dybde
25 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
233

Forfatter