Utsagnet om at "de ansatte er bedriftens viktigste ressurs" er blitt mye brukt i festtaler fra norske næringslivsledere. Det har imidlertid vist seg å være langt vanskeligere å etablere en praksis i bedriftene hvor dette utsagnet blir tatt på alvor, i form av aktiv medvirkning fra de ansatte i bedriftenes utviklingsprosesser. I denne boka presenteres resultater og erfaringer fra et femårig forskningsprosjekt hvor fokus har vært rettet mot å styrke de ansattes medvirkning og skape økt læring for å bedre bedriftenes konkurranseevne. Prosjektet har lagt vekt på å utnytte det beste fra norske samarbeidstradisjoner i kombinasjon med ideer fra internasjonal ledelsestenkning. Det er også lagt vekt på samarbeid mellom bedrifter for å sikre erfaringsoverføring og læring på tvers av bedriftsgrenser. Resultatene som blir presentert i boka, viser at medvirkning og læring er faktorer som under visse betingelser kan gi positiv effekt på bedrifters konkurranseevne. Boka gir også en rekke innspill til hvordan samarbeid mellom bedrifter i nettverk kan styrke bedriftenes evne til å hevde seg i dagens og fremtidens internasjonale marked. Boka passer for ledere, tillitsvalgte, konsulenter, forskere og andre interesserte. Den egner seg også som lærebok på høgskole- og universitetsnivå. Kjell Grønhaug er professor ved Norges Handelshøyskole, og har gjennom årene vært gjesteprofessor ved flere fremtredende amerikanske og europeiske universiteter og høyskoler. Hans faglige interesser knytter seg til strategiske spørsmål, innovasjoner og teknologiutvikling, beslutningsatferd og metodespørsmål. Grønhaug har en omfattende faglig publisering. Kåre Hansen er sosiolog og seniorforsker ved RF - Rogalandsforskning. Han har arbeidet med en rekke prosjekter innenfor arbeidslivsforskning, spesielt knyttet til spørsmål om medvirkning, bedriftsdemokrati og internasjonalisering. Han er for tiden NFR-stipendiat og arbeider med en doktorgradsavhandling om medvirkningsbasert bedriftsutvikling.
Les mer
Boka presenterer resultater og erfaringer fra et femårig forskningsprosjekt hvor fokus har vært rettet mot å styrke de ansattes medvirkning og skape økt læring for å bedre bedriftenes konkurranseevne. Resultatene viser at medvirkning og læring er faktorer som under visse betingelser kan gi positiv effekt på bedrifters konkurranseevne. Boka gir også en rekke innspill til hvordan samarbeid mellom bedrifter i nettverk kan styrke bedriftenes evne til å hevde seg i dagens og fremtidens internasjonale marked. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276747157
Publisert
2001
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
477 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
249