Den psykoanalytiske teorien om mentalisering har fått solid fotfeste i barnevernet. Hvilken sammenheng er det mellom å kunne sette ord på samspillet med barnet, mentaliseringen og omsorgsferdigheter? Finnes det andre like relevante forståelsesmåter? Mentaliseringsteorien forklarer betydningen for god sosial fungering ved å ha evne til å se andre mennesker «innenfra», og å se seg selv slik andre gjør det, «utenfra». Hvordan foreldre mentaliserer og klarer å sette ord på barnets ulike mentale tilstander, er sentralt i vurderingen av deres omsorgsevne. Hvilken sammenheng er det mellom å kunne sette ord på samspillet med barnet, mentalisering og omsorgsferdigheter? Finnes det andre like relevante forståelsesmåter? I tillegg til å se kritisk på mentaliseringsteoriens menneskesyn og praktiseringen av den i barnevernet viser Per Lorentzen fram hva som kan være alternative forståelsesmåter. Han skriver om den opprinnelige forståelsen av begrepet empati i fenomenologien, og vektlegger teorier om sosial interaksjon og sosiale praksiser som grunnlaget for forståelse mellom mennesker. Lorentzen henviser blant annet til «kroppens filosof» Maurice Merleau-Ponty, Ludwig Wittgenstein og Martin Heidegger. Dette er en viktig bok for studenter som utdanner seg til å arbeide i barnevernet, spesielt barnevernspedagoger, sosionomer, jurister og psykologer. Men den er også skrevet for profesjoner i barnevernet og for beslutningstakere på alle nivåer. Per Lorentzen er psykolog og ansatt ved bachelorstudiet i barnevern, Institutt for sosialfag, OsloMet. Han har tidligere utgitt flere bøker om kommunikasjon med mennesker som har funksjonsnedsettelser og om ansvar og etikk i miljøarbeid.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215033709
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
478 gr
Høyde
241 mm
Bredde
172 mm
Tykkelse
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
221

Forfatter