"Hvis akademikere hadde konkurrert om originalitet og humoristisk sans, og ikke bare om antall publikasjoner i fagfellevurderte tidsskrifter, ville Runar Døving blitt bønnfalt om å søke jobb ved Harvard (akademias fremste merkevare), men slik situasjonen er, er han i stedet bare uvurderlig for oss her i Norge. I disse tekstene er han på sitt beste". Thomas Hylland Eriksen I 45 korte tekster utfordrer Døving premissene for den klassiske forståelsen av merkevaren. I markedsføring skapes det gjerne en historie rundt produktet, fordi man tror at tingen vil selge bedre når folk identifiserer seg med den. Men forbrukeren går i butikken og kjøper melk, brød og dopapir, ikke Tine, Bakers eller Edet. Hun bryr seg lite om budeia er Synnøve eller Tine så lenge hun får gulosten sin. Det er ikke forbrukerens valg, men markedsaktørene som bestemmer hva som skal stå i butikkhyllene, skriver Døving, og ønsker med det å utfordre en markedsføringsbransje som har lett for å tro at forbrukeren lever i en liberal verden. Dette er en uunnværlig bok for dem som driver med kjøp og salg av varer og tjenester. Runar Døving er førsteamanuensis ved Oslo markedshøyskole (OMH) og forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). I Dagens Næringsliv skriver han vignetten Merkevarer i seksjonen Etter børs.
Les mer
Boka inneholder korte tekster om merkevarer og markedsføring. Forfatteren utfordrer det etablerte synet på merkevareteoriene, og ønsker at markedsføringsstudenter skal se faget i et nytt perspektiv. Boken vil også egne seg for antropologistudenter og personer som driver med kjøp og salg av varer og tjenester. Med oppgaver til tekstene.
Les mer
«Boken kan leses som et lite stykke norsk kultur, som markedsteoretisk motstandsarbeid eller rett og slett som en lærebok for studenter innen markedsføring.»

Produktdetaljer

ISBN
9788202275006
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
328 gr
Høyde
210 mm
Bredde
148 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
223

Forfatter