Boken tar opp kvalitative og kvantitative metoder som er egnet for studiet av sendersiden, innholdet og mottakersiden i kommunikasjonsprosessen. Dels går boken inn på metoder som er felles for flere humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, kildekritikk, observasjon, kvalitativ tekstanalyse, kvalitativt intervju, spørreskjema etc., dels metoder som er relativt spesifikke for medievitenskap, først og fremst kvantitativ innholdsanalyse. Boken tar også opp en del vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer som er relevante for mediefaget. Boken er først og fremst ment å skulle gi leserne grunnlag for en kritisk lesning av den medievitenskapelige litteraturen, men den kan også gi et visst grunnlag for gjennomføring av egne, enkle datainnsamlings- og analyseoppgaver. Metodebok for mediefag vil derfor også være egnet for medielærere og for studenter i journalistikk og andre mediefag. Knut Helland er professor, Karl Knapskog er universitetslektor, og Helge Østbye er professor ved Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen. Terje Hillesund er førsteamanuensis ved Høgskolen i Stavanger, Avdeling for økonomi, kultur og samfunnsfag (ØKS). Besøk også bokens hjemmesider på www.fagbokforlaget.no/mediemetode.html
Les mer
Boken tar opp kvalitative og kvantitative metoder som er egnet for studiet av sendersiden, innholdet og mottakersiden i kommunikasjonsprosessen. Boka er skrevet for innføringsnivået i medievitenskap og mediekunnskap, men egner seg også godt for studenter innenfor tilgrensende fagområder som kulturfag, journalistikk, informasjon og markedsføring. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276742763
Publisert
1997
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
551 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
288