Fagbokforlaget ga ut Metodebok for mediefag i 1998. Dette var den første og er fortsatt den eneste metodeboken på norsk som tar opp hele bredden av de metodene som brukes i mediefagene. Metodene som omtales, er aktuelle for undersøkelser av mediene fra Gutenberg til Internett. Mediefaget har én fot i humaniora og én i samfunnsvitenskapene. Dette avspeiles i metodene som brukes i faget. Et hovedpoeng med metodeboken er nettopp å vise bredden i metodiske tilnærminger, fra metoder som benyttes innenfor andre humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, til metoder som er spesielle for mediefag. Den nye utgaven inneholder et helt nyskrevet kapittel om tekstanalyse. De øvrige kapitlene er omarbeidet, oppdatert, revidert og korrigert. Boken egner seg og er tatt i bruk som pensumlitteratur ved mediestudier på universitets- og høgskolenivå i Norge og andre nordiske land. Helge Østbye er professor, Knut Helland professor, Karl Knapskog universitetslektor og Leif Ove Larsen førsteamanuensis - alle ved Institutt for medievitenskap ved Universitetet i Bergen.
Les mer
Boken tar opp kvalitative og kvantitative metoder som er egnet for studiet av sendersiden, innholdet og mottakersiden i kommunikasjonsprosessen. Boka er skrevet for innføringsnivået i medievitenskap og mediekunnskap, men egner seg også godt for studenter innenfor tilgrensende fagområder som kulturfag, journalistikk, informasjon og markedsføring. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276748123
Publisert
2002
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
569 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
294