Metodebok for mediefag gir en innføring i en del sentrale forskningsmetoder innenfor mediefaget. Boka viser bredden i metodiske tilnærminger i faget: Den presenterer både metoder som benyttes innenfor andre humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, og metoder som er spesielle for mediefag. Forfatterne tar også opp en del vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer som er relevante for mediefaget. Boka gir kunnskap om metoder som er nødvendige for å forstå og ha et kritisk forhold til funn og teorier som presenteres i den medievitenskapelige litteraturen. Den gir også grunnlag for å gjennomføre egne, enkle datainnsamlings- og analyseprosjekter. Boka er skrevet for studenter på innføringsnivået i medievitenskap og mediekunnskap. Den egner seg også godt for studenter innenfor tilgrensende fagområder som kulturfag, journalistikk, informasjon og markedsføring. Helge Østbye er professor, Knut Helland professor, Karl Knapskog universitetslektor og Leif Ove Larsen førsteamanuensis - alle ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Nettressurser: www.fagbokforlaget.no/mediemetode/hoved.html
Les mer
Boken tar opp kvalitative og kvantitative metoder som er egnet for studiet av sendersiden, innholdet og mottakersiden i kommunikasjonsprosessen. Boka er skrevet for innføringsnivået i medievitenskap og mediekunnskap, men egner seg også godt for studenter innenfor tilgrensende fagområder som kulturfag, journalistikk, informasjon og markedsføring. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer
Tidligere utgitt med tittelen: Metodebok for mediefag

Produktdetaljer

ISBN
9788245005424
Publisert
2007
Utgave
3. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
597 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
19 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
316