En stigende andel av den norske befolkningen har et annet førstespråk enn norsk, noe som gir en stor variasjon i erfaringer og kunnskaper hos flerspråklige i barnehage og skole. Dette er på mange måter positivt, men kan også gi en del utfordringer for barnehager, skoler og dem som av ulike grunner skal gjøre psykologiske eller pedagogiske vurderinger og utredninger. Denne boka presenterer internasjonal forskning og flere års erfaringer i utredning med barn og elever, både med en- og flerspråklig bakgrunn. Minoritetsspråk og flerspråklighet bygger videre på Minoritetsspråklige med særskilte behov fra 2007, men med betydelige forbedringer etter erfaringer fra utviklingsarbeid og samarbeid med ulike faginstanser, skoler og barnehager. Utredningsmodellen er forbedret og mer beskrevet. Flere kapitler er helt omskrevet og oppdatert i tråd med nyere internasjonal forskning på feltet. Pedagogisk baserte vurderingsmetoder for skole og barnehage er mer vektlagt og beskrevet. Utredningsmetodikk og vurdering er aktuell både ved en- og flerspråklighet.Minoritetsspråk og flerspråklighet retter seg spesielt mot rådgivere i PP-tjenesten og andre i første- og andrelinjetjenesten som er involvert i utredning, kartlegging og vurdering av barn, elever og voksne med flerspråklig bakgrunn. Deler av boka er også viktig for pedagoger og andre som arbeider med spesialpedagogiske problemstillinger i sammenheng med opplæring, samt studenter i psykologi, pedagogikk og spesialpedagogikk.
Les mer
«Boken inneholder en praktisk gjennomgang av språkvansker og gir nyttige redskap til å kartlegge og Iegge til rette for bedre opplæringstilbud. Dette er en bok som gir en god praktisk innføring og gjennomgang av problemet, i tillegg til nyttige verktøy til kartlegging og tilrettelegging for et bedre opplæringstilbud.»
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202496142
Publisert
2016-01-04
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
422 gr
Høyde
238 mm
Bredde
169 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
221

Forfatter