Pedagogiske og psykologiske utredninger av barn, ungdom og voksne med minoritetsbakgrunn bør ta hensyn til både språk- og erfaringsbakgrunn og på den måten gi et godt bilde av personens særskilte behov. Forfatterne presenterer metoder for utredning og vurdering av minoritetsspråklige barn, unge og voksne. De skriver om tospråklig utvikling og læring, samarbeid med foreldre, bruk av tolk, utredningsmetodikk og gjennomføring av tester. Fagområder som språkvansker, matematikkvansker, utviklingshemning, lese- og skrivevansker og ADHD behandles i lys av tospråklighet og erfaringsbakgrunn.
Les mer
I boka blir metoder for utredning og vurdering av minoritetsspråklige barn, unge og voksne presentert. Kapitlene tar for seg temaer som: Tospråklig utvikling og læring, utredningmetodikk, og bruk av tolk. Fagområder som lese- og skrivevansker, utviklingshemming og ADHD behandles ut i fra erfaringsbakgrunn og tospråklighet. Beregnet på personer innenfor PP-tjenesten, pedagoger, og studenter i spesialpedagogikk og lærerutdanningene. Har litteraturliste.
Les mer
«... boka reiser viktige problemstillinger og gir gode eksempler som stimulerer leseren til kritisk refleksjon over egen praksis.»

Produktdetaljer

ISBN
9788202263430
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
425 gr
Høyde
242 mm
Bredde
169 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
223

Redaktør